Onderzoek Kunstzinnige Vorming

Ons eerdere onderzoek naar kunstzinnige vorming heeft een doorstart gekregen en wordt nu opgepakt door Michel Hogenes. In dit project willen we met pedagogisch medewerkers en onderbouwleerkrachten van drie of vier scholen/ kinderdagverblijven/ integrale kindcentra een onderwijs ontwerponderzoek uitvoeren waarbij kunstzinnige vorming, met in het bijzonder de podiumkunsten muziek, dans en theater – ook wel ‘performing arts’ genoemd – centraal staan. Van de deelnemende instellingen kunnen twee of drie pedagogisch medewerkers en leerkrachten deelnemen waardoor een professionele leergemeenschap van acht tot twaalf deelnemers ontstaat die door Michel Hogenes en Levineke van der Meer van De Activiteit zullen worden begeleid. 

Het doel van dit onderzoeksproject is om samen met leerkrachten en pedagogisch medewerkers mogelijkheden van de vakken Muziek, Dans en Theater te verkennen om deze in te kunnen zetten in de vorm van betekenisvolle activiteiten voor peuters en de onderbouw van de basisschool. Daarbij zullen deze vakken niet alleen instrumenteel worden ingezet ten behoeve van het realiseren van brede persoonsontwikkeling en specifieke kennis en vaardigheden die buiten deze vakken liggen, maar zal ook recht worden gedaan aan specifieke kennis en vaardigheden die kenmerkend zijn voor deze specifieke kunstvakken. Daarbij worden Muziek, Dans en Theater zoals gebruikelijk binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs in samenhang met andere vak en vormingsgebieden aangeboden.